سیستان و بلوچستان بهشت رویایی طبیعت جنوب ایران

به گزارش ایرنا سرزمین نخل و باد و آفتاب و دریا به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌ ایرانی کوچک نامیده شده و از پهن دشت سیستان تا کوهستانهای بلوچستان و آب‌های نیلگون دریای مکران (دریای عمان) گسترانیده شده و طول شمال تا جنوب آن افزون بر هزار کیلومتر است.

این استان به دلیل داشتن دشت و کوهستان و برخورداری از یکی از چهار قله مرتفع ایران «تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع» دارای تنوع بالای توپوگرافی است.

یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۵۹۰ هکتار معادل ۷.۹ درصد (هفت و ۹ دهم درصد) از کل مساحت سیستان و بلوچستان منطقه حفاظت شده و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

تفتان همیشه سرفراز

تفتان همیشه سرفراز که به عنوان بام شرق ایران شهرت دارد از جاذبه‌های بکر و دیدنی برخوردار است که همه ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان طبیعت را به خود فرا می‌خواند.

قله تفتان با ۴۰۵۰ متر ارتفاع که از دهانه قله آن دود آتشفشانی مرکب از بخار آب، خاک و گاز گوگرد متصاعد می‌شود از دیگر زیبایی‌ها و جذابیت‌های سیستان و بلوچستان است، برف سفید و گوگرد زرد رنگ بر قله این کوه سربه فلک کشیده به عروس زیبایی تشبیه شده که تور سفیدی برسر کرده و شال زرد رنگ بر گردن آویخته و به زیبایی خودنمایی می‌کند.

آبشار سراب بزمان

آبشار سراب بخش بزمان ایرانشهر با بیش از هفت متر ارتفاع به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب گردشگری در جنوب سیستان و بلوچستان هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

رودخانه کاجو یکی از جاذبه‌های گردشگری سیستان و بلوچستان است که در شمال قصرقند جریان دارد، سیلاب‌های این رودخانه در ناحیه دشتیاری پخش می‌شود و در انتها به رودخانه باهوکلات می‌پیوندد. این رودخانه ۲۲۰ کیلومتر طول دارد.

لوت

کویر لوت یکی از خشک‌ترین و قابل مطالعه‌ترین کویرهای جهان است که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان قرار دارد و عمیق‌ترین ناحیه فلات مرکزی ایران را در خود جای داده و ناگفته‌های زیادی دارد.

 

دشت سیستان یکی از دشت‌های داخلی فلات ایران است که از آبرفت‌های دلتای قدیمی و فعلی رودخانه هیرمند و سیلاب‌های اطراف آن پوشیده شده است، این سرزمین در جلگه‌ای پست و هموار در منتهی‌الیه مرز شرقی ایران قرار دارد.

 

این دشت از بقایای دریاهای دوران سوم زمین‌شناسی است که بر اثر حرکات کوهزایی به صورت چاله درآمده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید