نحوه لوله کشی فاضلاب و هدف از لوله كشی آب و فاضلاب چیست

لوله کشی فاضلاب در لوله بازکنی دریان نو

روش لوله کشی فاضلاب و انگیزه از لوله كشی آب و فاضلاب چه میباشد
لوله کشی فاضلاب در ساختمان

لوله کشی فاضلاب و تهيه و توزيع صحيح و پاكيزه آب تصفيه شده

انگیزه از لوله كشي آب و فاضلاب علی الخصوص در شهرها تهيه و توزيع صحيح و پاكيزه آب تصفيه شده جهت آشاميدن و مصارف ديگر بهداشتي و بیرون كردن فاضلاب حاصله از محيط مسكونی مي باشد .

لوله كشي آب و فاضلاب گرچه فعالیت معمولی و پيش و پا افتاده بنظر مي برسد ولي در صورتيكه طبق اصول صحيح انجام نشود علاوه بر اينكه از دید اقتصادي ممكن است توليد زیان و زيان نمايد منجر گرفتاريها نيز مي گردد .

به همين دليل بايد لوله كشي ساختمان را مطابق نقشه صحيح وعملي انجام گردد .

قواعد وقوانيني جهت تهيه طرح اوليه لوله كشي و محاسبات آن در ساختمان تدوين شده‌است كه اما در كشورهاي متعدد اين قوانين با يكديگر اختلافاتي بسته به شرايط جغرافيايي دارا هستند ولي در نهايت همگي اين قواعد براي انجام صحيح لوله كشي بكار گرفته مي شوند

بكار بردن اين قوانين مزاياي زیادی دارااست :

الف ) صرفه جويي اقتصادي درباره ی تهيه مصالح اوليه كمتر و بازدهي بيشتر .

ب ) جلوگيري از غلط كاري و مجدد كاريهايي كه در اثر تفاوت سليقه اشخاص به وجود مي آيد .

ج ) استاندارد شدن كليه لوازمات لوله كشي و تاسيسات بهداشتي و تولید لوازمات بصورت سري وتعداد زياد و قيمت كمتر كه از نتايج هماهنگي قوانين ياد شده مي باشد .

اصول اساسي ايمني و بهداشتي در ارتباط با لوله کی فاضلاب

اكثر آيين طومار هاي ملي لوله كشي براي مراقبت بهداشت و ايمني محيط زندگي از خط مش محاسبه اکانت شده بر نصب و نگهداري سيستمهاي لوله كشي وضع و اوضاع مي شوند .

جزئيات شبكه هاي لوله كشي متنوع ولی اصول اساسي ايمني و بهداشتي آن ها يكسان است . نتايج مناسب و ضروری براي مراقبت تندرستي مردمان شبیه و غیر وابسته از مكان زندگي است . اين اصول اساسي ايجاب مي‌كند كليه لوله كشي ها در ساختمان هاي خصوصي و عمومي مسئله به کارگیری آدم طوري اجرا شوند كه حفظ کننده سلامتي و بهزيستي و ايمني ساكنان آن ها و جامعه باشند .

لوله كشي آب و فاضلاب تقريبا در در يك رتبه از اهميت قرار دارا هستند و صرفا تفاوت آنهادر اين است كه آب به جهت فشار شبكه آبرساني در لوله ها حركت مي كند در صورتيكه فاضلاب بعلت جاذبه و نيروي ثقل جريان مي يابدو نيز در لوله‌هاي فاضلاب سيفون و لوله‌های تهويه جهت جلوگيري از ورود گازهاي بدبو و خطر ناك حاصل از تخمير مواد جانور در فاضلاب به وسیله باكتری های متعدد به درون ساختمان تعبيه گرديده است . لوله هاي آب وفاضلاب به اسباب بهداشتي ساختمان مربوط مي‌شوند . تعیین صحيح اين اسباب در نماي داخلي ساختمان و بها اقتصادي آن تاثير دوچندان دارااست .

لوله کشی فاضلاب

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین بخشهای هر ساختمان لوله کشی ساختمان است

نکات حیاتی در اجرای لوله کشی فاضلاب لوله کشی گاز و لوله کشی اب سرد و گرم در ساختمان ومرمت ساختمان

لوله کشی فاضلاب ساختمان یکی‌از مهم‌ترین و پرکاربردترین بخشهای هر ساختمان و به شمار میاید . از همین رو هنگام اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان می بایست نکات و مقررات لوله کشی را به صدق رعایت کرد . بعضا از آن نکات به شرح ذیل است .

۱ – لوله‌های افقی فاضلاب می بایست با شیب مطلوب و یک نواخت نصب و کارگذاری شوند . شیب بیشتراز لوله‌ها حد منجر ارتقا سرعت جریان فاضلاب شده , در فیض آن آب فاضلاب تخلیه شده و مواد جامد و فضولات در لوله‌ها باقی میماند و به مرور منجر گرفتگی لوله‌ها و نیاز به لوله بازکنی و رفع گرفتگی لوله میگردد . شیب ناچیز هم منجر کاهش و چه بسا انقطاع جریان فاضلاب شده و در فیض لوله‌ها مسدود میگردد . میزان شیب لوله کشی فاضلاب ۰ تا ۵ درصد است . مناسب‌ترین جور فاضلاب و ارتفاع مسیر در بین ۵ شیب در لوله کشی فاضلاب ساختمانها ۲ درصد است .

۲ – در لوله کشی فاضلاب ساختمان از اتصالات ۴۵ رتبه مصرف شود .

۳ – می بایست لوله‌های فاضلاب را به وسیلهٔ بستهای اختصاصی لوله مهار کرد .

۴ – می بایست لوله فاضلاب را تا حد قابلیت و امکان بی واسطه و صاف نصب کرد و آن ها را از ذیل ساختمان عبور نداد . در حالتی‌که که لوله فاضلاب از ذیل ساختمان عبور نموده است می بایست آن ها را با دستکم ۱۵ سانتیمتر بتن بی آلایش پوشش اعطا کرد و در حالتی‌که که لوله‌ها در مسافت یک متری از پی و دیوارها قرار دارا هستند , می بایست تا مرحله ذیل پی آن ها را با بتن پوشاند .

۵ – پیشین از اتصال لوله قائم فاضلاب به لوله افقی فاضلاب , روزنه بازدید فاضلاب نصب شود . همینطور در انتهای لوله‌های افقی فاضلاب هم نصب روزنه بازدید لازم است . محل روزنه بازدید می بایست دردست اشخاص باشد .

لوله کشی فاضلاب نکاتی در طرح و رسم لوله کشی آب سرد و گرم و برگشت آبگرم ساختمان

۶ – بعداز اجرای لوله کشی فاضلاب ساختمان به مراد اطمینان از عدم وجود نشتی می بایست مدار لوله کشی را تست کنیم . این تست را می‌توان با آب , هوای فشرده و دود انجام اعطا کرد که رایج‌ترین شیوه به کارگیری از آب است . شیوه کار بدین شکل است که تمام دهانه‌های گشوده را به وسیله توپی لوله فاضلاب می‌بندیم و آب را وارد لوله‌های فاضلاب می‌کنیم تا کاملاً از آب مالامال شوند . محلهای اتصال را با اعتنا ارزیابی کرده و در شکل وجود نشتی به رفع آن میپردازیم و تست را مجدداً تکرار کرد . در شکل مرتفع بودن ساختمان می بایست تست لوله‌ها را در یکسری سطح انجام اعطا کرد , چون فشار ستون آب آزمایشی در طبقات ذیل دوچندان میگردد . درباره ی این ساختمانها تست را نصیب به نصیب انجام می‌دهیم . یعنی تست هر طبقه جدا انجام میگردد .

بررسی اصول اساسی لوله کشی فاضلاب ساختمان

اصول لوله کشی فاضلاب ساختمان

۱ – سرعت تخلیه لوله‌کشی فاضلاب می بایست مطلوب باشد , سرعت تخلیه با فشار دوچندان یا این که اندک ایراد زاست .

۲ – لوله کشی درست از رسوب گذاری مواد در لوله‌ها خودداری می نماید . از مخزن رسوب گیر مطلوب به کارگیری نمائید تا مواد جامد خط مش لوله را نگرفته و از گرفتگی لوله های فاضلاب خودداری نمائید .

۳ – برای منتشر نشدن بوی بد و هم سرایت نکردن آلودگی‌های فاضلاب به درون محفظه و تامین سالم ساکنین سیستم فاضلاب می بایست آب بند و هوابند باشد .

۴ – سیستم فاضلاب می بایست امکان در دست گرفتن مرحله فشار درون کانال را به مراد تولید هماهنگی رانش و مکش هوا در هنگام تخلیه فاضلاب دارا باشد .

۵ – لوله های فاضلاب نباید از املاک و ساختمان های همسایه عبور نماید و هر ساختمان می بایست دارنده سیستم لوله کشی خاص خویش باشد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید